• Kolektor - usterki i przyczyny

Kolektor ssący (dolotowy) – najczęstsze usterki i ich przyczyny.

Użytkując auto każdego dnia często nie zwracamy uwagi na „delikatne” sygnały, które wysyła do nas nasz samochód. A to błąd! Auto pracuje nierówno na biegu jałowym? Słyszysz charakterystyczne „syczenie”? Zauważyłeś, że silnik stracił na mocy? Jeśli tak to bardzo prawdopodobne, że problem tkwi w kolektorze ssącym!

Kolektor ssący, zwany także dolotowym, to niejaki przewód. Może być wykonany albo z metalu, albo z tworzywa sztucznego. Kolektor doprowadza powietrze lub mieszankę paliwową do cylindrów silnika oraz łączy z silnikiem urządzenia pomocnicze, takie jak chłodnica, nagrzewnica lub filtr.

Niestety, jak to często bywa z częściami samochodowymi – zaniedbanie ich powoduje liczne usterki. Najczęstszymi usterkami kolektora ssącego są:

  • Zanieczyszczenie nagarem
  • Zatkanie kolektora i kanałów ssących w głowicy
  • Zatkanie zaworu EGR
  • Rozszczelnienie się uszczelek pod korektorem

Jakie są natomiast czynniki wymienionych wyżej usterek?

  • Przedmuchy ze skrzyni korbowej
  • „luzy” podczas pracy EGR (system recyrkulacji spalin)
  • „luzy” w łożyskowaniu turbosprężarki
  • Niekontrolowany dopływ powietrza do silnika

Aby nie doprowadzić do takiego zaniedbania należy systematycznie czyścić kolektor ssący oraz towarzyszące mu elementy. Zapobiegnie to przede wszystkim nagromadzeniu bardzo zanieczyszczającego nagaru. Warto też wybrać profesjonalnie zregenerowany i sprawdzony kolektor ssący zamiast wybierać wśród zestawów naprawczych.